Muskelsmerter

Størstedelen af os har oplevet at have en eller flere muskler som føles smertefulde. Der findes mange forskellige årsager til muskelsmerterne.
En muskel og de tilhørende sener kan typisk gøre ondt efter uvant arbejde/bevægelse. Det kendes ved den tiltagende ømhed dagen efter hårdt arbejde eller måske efter en forløftning eller andet. Ved længevarende overbelastning af en muskel og sene kan betændelsestilstande forekomme, dette medfører generende sene- og muskelsmerter.
Direkte eller indirekte traumer kan også medføre muskelsmerter pga. hævelse, blødninger mm.

Man skal være opmærksom på at muskelsmerter også kan forekomme i forbindelse med overgangsalder, medicinsk påvirkning, psykisk belastning og som sekundære muskelsmerter ved div. andre lidelser (f.eks. hjerte-kar lidelser, lungelidelser, sukkersyge)

Sene- og muskelsmerter forekommer hyppigt i ryggen, men også skuldre, albuer, hofter og knæ giver anledning til disse gener. Når man skal finde frem til, hvad der er galt, er det vigtigt at afklare, om problemerne sidder i et afgrænset område, eller om der er udbredte smerter, som ved for eksempel fibromyalgi, hvor der er ømhed og smerter i muskler over det meste af kroppen. Fysioterapeuten kan ud fra det du fortæller samt gennem sin undersøgelse hjælpe med at finde årsagssammenhænge til dine muskelsmerter. Derved kan specifik aflastende og forebyggende træning sættes i gang.

Vores undersøgelse hjælper os som nævnt til at finde den rette træning og behandling for at afhjælpe dine muskelsmerter.
Behandlingen kan bestå af fysioterapi som manuel behandling, øvelser, el-terapi, akupunktur, LifeWave plasterkinesiotapening mm.