Bækkenløsning

Hver femte gravide kvinde har smerter, der stammer fra bækkenleddene. Ikke alle bækkensmerter er bækkenløsning.

I dag inddeler man smerter fra bækkenleddene i flere grupper:

• Bækkenløsning: Smerter fra alle tre led (symfysen samt både højre og venstre sacroiliacaled)

• Symfyseløsning: Smerter fra symfysen

• Smerter fra ét sacroiliacaled

• Smerter fra begge sacroiliacaled

Bækkenløsning er langt den alvorligste diagnose. Cirka fem procent af de gravide får det. I de tilfælde er det meget vigtigt, at man kommer i behandling hos en fysioterapeut.

Bækkenløsning

Kvinder med bækkenløsning (smerter fra alle tre led) får som regel smerter midt i graviditeten. Smerterne kan dog opstå tidligere, hvis man har haft bækkenløsning i en tidligere graviditet. Smerterne udvikler sig som regel langsomt og bliver værre og værre. Derfor er det nødvendigt at passe på, så smerterne ikke øges. Smerterne kan – ud over i bækkenleddene – måske også mærkes i ballerne, lavt over lænden og/eller på bagsiden af lårene. Smerterne kan være meget svingende. Nogle dage kan der være lette smerter, andre dage gør det virkelig ondt. Smerterne forværres som regel af belastninger – jo mere man laver, desto mere ondt gør det. For mange kvinder kan mange almindelige dagligdags aktiviteter gøre ondt, så som at ligge på ryggen, vende sig i sengen, sidde med krydsede ben eller stå/sidde i lang tid. Det er ikke ualmindeligt, at smerterne først kommer et stykke tid efter, at man har gjort det, der provokerer leddene.
Har man smerter i bækkenet, kan det være svært selv at afgøre, hvor de kommer fra. Udløses smerterne fra bækkenleddene, musklerne eller nogle af de mange ledbånd rundt om i bækkenet? Fysioterapeuten kan via sin undersøgelse hjælpe dig med at afklare, om du har en decideret bækkenløsning eller om du ”bare” har bækkensmerter og derved hjælpe med at afgøre, hvorfra smerterne udløses.

Her på klinikken kan vi hjælpe dig med smertelindrende behandling samt stabiliserende og styrkende øvelser. Desuden kan vi give dig gode råd og vejledning til at komme godt igennem din graviditet. Klinikken kan tilbyde træning på hold både før og efter fødslen.

Efter fødslen

Det kan være nødvendigt med fortsat fysioterapi efter fødslen. Hos en del vil smerterne hurtigt forsvinde, men hos nogen kan smerterne fortsætte i længere tid. Manuel behandling, øvelser, akupunktur mm. kan benyttes for at afhjælpe generne og styrke muskulaturen.

Hvis man har været plaget af bækkensmerter og ønsker at blive gravid igen, skal man helst være smertefri inden ny graviditet. Hvis smerterne har stået på i op til et halvt år efter fødslen, bør man tænke på at barnet skal være renligt og i stand til selv at tage tøj på, inden der kommer et til. Under alle omstændigheder er det en god ide at tage sine forholdsregler tidligt i næste graviditet for at mindske symptomerne.

Årsager og forebyggelse

Man ved ikke hvad der er årsagen til bækkensmerter i graviditeten. Men som gravid har du en højere risiko for bækkensmerter, hvis du tidligere har haft lænderygsmerter eller traumer i ryg eller bækken, er flergangsfødende eller har tungt arbejde. Derfor mener man, at en veltrænet ryg og bækkenregion, hvor musklerne kan arbejde sammen og stabilisere lænden og bækkenet, beskytter mod bækkensmerter. Fysioterapeuten kan til enhver tid hjælpe dig med behandling og træning af disse problematikker.

Kilde og for mere information
Pjece Graviditet og bækkensmerter