Hypermobilitet

Hypermobil betyder overbevægelig. Hypermobilitet er en tilstand, hvor en person er i stand til at strække sine led, ud over det punkt, hvor led normalt strækkes til.
Hypermobilitet er ikke en sygdom, men en tilstand som kan medføre smerter i bevægeapparatet (muskler, sener, led) især pga. instabilitet og ændret muskelbalance omkring leddene. Hypermobilitet kan være lokaliseret til enkelte eller flere led. Tilstanden kan forekomme hos både børn og voksne, og bevægeligheden hos den enkelte kan ændres gennem livet.
Hypermobilitet er altså ikke en sygdom i sig selv, men for nogen kan tilstanden være i alvorlig grad og medføre et hypermobilitetssyndrom eller Ehlers-Danlos Syndrom.

Kendte gener i forbindelse med hypermobilitet kan være at man fungerer dårligere i hverdagen, ikke kan udføre hårdt fysisk arbejde, har tarmproblemer eller har søvnproblemer.
Det menes også, at der er en sammenhæng mellem hypermobilitet og slidgigt senere i livet.

Hypermobile vil have et behov for træning af især muskel-/senefunktionen så koordination og stabilitet forbedres. Det kan være nødvendigt med understøttelse af led for at udføre øvelser korrekt og for at fungere i hverdagen. Fysioterapeuten kan hjælpe med at vurdere behovet for specifikke hjælpemidler/skinner eller om tapening af et led kan være en hjælp.

Klinikken har i mange år været kendt for sin behandling af hypermobilitet. Vi kan hjælpe dig til at få en god forståelse for problematikken. Du kan hos os få viden om korrekt brug af din krop, om træningsmuligheder tilpasset dig samt modtage specifik manuel behandling.
Vi ser på helheden og kan hjælpe dig med din problematik ift. hypermobilitet.

For mere information læs her: