Ledgener

Ledgener kan opleves overalt i kroppen. Vi har over 100 led, nogen af disse led belastes mere end andre alt efter placering, udformning og belastning. Du kan opleve forskellige former for ledgener som f.eks. hævelse, nedsat bevægelighed og ledsmerter.

Nakke-, skulder-, albue- og håndledsgener

Ledgener i nakke, skulder, albue og håndled skyldes ofte overbelastning af muskler og sener omkring led i det pågældende område. Overbelastning af et leddet kan medføre gener i andre nærtliggende led. Dette kan skyldes ensidige og dårlige arbejdsstillinger. Det kan også skyldes direkte traumer som slag på et led eller det omkringliggende væv. Ledgenerne kan skyldes muskelspændinger, inflammation af sener, irriterede slimsække, nedsat bevægelighed pga. nedsat flexibilitet mm.

Bækken-, hofte-, knæ- og fodledsgener

Ledgener i bækken, hofte, knæ og fod kan skyldes benlængdeforskel, skævhed i ryggen, svaghed af muskulaturen, stramme muskler, operation, nedsunken forfod, gigt, hypermobilitet mm. Også her kommer generne ofte til udtryk ved nedsat bevægelighed eller ledsmerter.

Hvad gør vi ved det?

I alle tilfælde af ledgener vil fysioterapeutens undersøgelse konkretisere problematikken og tilrettelægge en behandlingsplan, således at du kan opnå bedre bevægelighed og muskelstyrke, lindring af smerter, smidigere væv mv. På den måde kan din funktionsevne bevares eller forbedres.

Vi tilbyder dig specifik fysioterapi til ovenstående problematikker vha. manuel fysioterapi, træning, el-terapi, akupunktur, LifeWave plastrekinesiotapening mm.