McKenzie-metoden

(MDT, Mekanisk Diagnostik og Terapi)

McKenzie-metoden er et behandlings- og diagnosticeringskoncept, der i høj grad vægter at uddanne patienten i sit eget ryg- eller nakkeproblem og gennem simple øvelser reducere smerterne og genskabe det normale funktionsniveau.

Baggrund:
I 1956 gjorde den New Zealandske fysioterapeut Robin McKenzie en bemærkelsesværdig opdagelse. Han bad en patient med rygsmerter og udstrålende smerter ned til knæet om at gå ind i et behandlingsrum og lægge sig på briksen som tilfældigvis var slået halvt op i siddende stilling. Patienten kom derfor til at ligge på maven med et kraftigt svaj (bagoverbøjning) i ryggen. Da Robin McKenzie efter nogle minutter kom ind og spurgte patienten, hvordan det gik, svarede patienten, at hans bensmerter var forsvundet og rygsmerterne var rykket ind mod midten af rygsøjlen. Dagen efter placerede Robin McKenzie igen den samme patient på briksen liggende med et svaj i ryggen, og efterfølgende var patienten smertefri. Sådan startede McKenzie-metoden, som siden er blevet udviklet og forfinet til dét behandlings- og diagnosticerings koncept, vi kender i dag.

I praksis:
McKenzie-metoden bruger holdningskorrektion samt gentagende bevægelser i ryggen eller nakken til at diagnosticere, hvilken problemstilling der er tale om. Der er mange mennesker, der kun forbinder McKenzie-metoden med den maveliggende bagoverbøjning. Selvom den øvelse er en vigtig del af konceptet, findes der masser af variationer, hvor øvelserne påvirker rygsøjlen på forskellige måder. Det afgørende i dette behandlings- og diagnosticeringskoncept er, at øvelserne udføres mange gange i løbet af dagen. Alt efter hvordan symptomerne responderer på øvelserne, besluttes der om de skal laves med mere/mindre kraft, flere/færre gange eller om øvelsen skal ændres til en anden.
McKenzie-øvelser bruges i høj grad på diskogene problemer, dvs. til folk med protusioner (udbuling på disken) eller diskusprolapser.  Det er dog også hensigtsmæssige øvelser for de fleste generelle rygsøjleproblematikker.

Hvis du kan svare "ja" til mindst 4 af nedenstående spørgsmål, er det sandsynligt, at dine rygsmerter vil aftage ved at udføre McKenzie-øvelser.

• Er der perioder i løbet af dagen, hvor du ingen smerter har?
  • Sidder dine smerter først og fremmest i ryggen eller over knæniveau i benet?
  • Forværres smerterne, når du har siddet ned i længere tid?
  • Har du svært ved at rette ryggen ud, når du skal rejse dig op efter at have siddet ned?
  • Forværres smerterne i forbindelse med aktiviteter i fremoverbøjet stillinger såsom havearbejde, støvsugning eller lignende?
  • Har du det bedst ved ofte at skifte stillinger?
  • Har du det bedre i ryggen, når du går omkring i eget tempo?
  • Har du det godt med at ligge på maven (måske bortset fra de første minutter som kan gøre ondt)?
  • Har du haft flere tilfælde af lændesmerter gennem de senere par år?

Styrken i McKenzie-konceptet er, at øvelserne udover at være gode redskaber til selvbehandling, også har en forebyggende effekt på nye problemer. Det betyder, at man uddannes til at blive mindre afhængig af behandling, og i højere grad selv kan reducere sine smerter igennem øvelser og viden om ryggens funktion og anatomi.